Oh’Green opens its first store in Flanders

Oh’Green presenteerde op 13 maart het nieuwe winkelconcept in primeur in Aarschot.

De winkel werd vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Zo worden de klanten in een tuincentrum ontvangen dat helemaal klaar is voor de toekomst. De gloednieuwe Oh’Green opent op 14 maart de deuren voor het grote publiek, dat is dag op dag tien jaar nadat Intratuin er het levenslicht heeft gezien. Meer nog: de site is al meer dan zestig jaar the place to be voor tuinliefhebbers: wie kent tuincentrum Gaby immers niet?

De nieuwe winkel biedt momenteel ongeveer 7500m² shop-plezier, waarvan 2500m² op de verdieping, die een ruime inkijk geeft op het gelijkvloerse gedeelte.

Feestelijke opening

Het management van Oh’Green zorgde voor een feestelijke pre-opening. Het bloemenlint werd door de burgemeester van Aarschot, André Peeters, vakkundig met een gouden heggeschaar doorknipt. Ook Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten was van de partij, naast investeerders, leveranciers en andere zakenrelaties.

Garden Center Holding CEO Bob Douliez had de aangename taak iedereen te bedanken en verwelkomen. In zijn toespraak benadrukte Bob de ambitie van de groep (ontstaan uit de fusie van Oh’Green, de meeste Walter Van Gastel-winkels en drie Intratuin franchisés) om dé grootste tuinspecialist in België te worden met als doelstelling van ieder huis een thuis te maken, binnen en buiten en in elk seizoen. Daarom is het aanbod ook uitgebreid met wooninspiratie, decoratie, een kookatelier en pet products naast de klassieke tuinproducten. De opening van de winkel wordt ondersteund door de verdeling van 150.000 folders, mailings, billboards, etc.

Bob kon ook met trots aankondigen dat fase twee van de winkel al gepland is: « We gaan de winkel meteen uitbreiden met nog eens 2600m². De oplevering van het gebouw is gepland voor september, zodat we hopen om voor de kerst ook in de uitbreiding operationeel te zijn. En wie weet komt dan ook de legendarische « Gaby’s tearoom » weer tot leven. »

Meer dan tuin

Een bezoekje aan Oh’Green is méér dan zomaar winkelen voor de tuin. Je doet er ook wooninspiratie op, krijgt raad van experts en geniet van maandelijkse acties, workshops en demonstraties. Het assortiment decoratie is ruim en wordt aangevuld met een volwaardig assortiment kookaccessoires. Kortom, je vind er alles om van je huis een thuis te maken.

Ook de huisdieren worden verwend. Je vindt er voeding, vitaminen, uitrusting, speeltjes en verzorging voor honden, katten, vogels, vissen en kleine knagers.

Wat meteen opvalt is de zeer open winkelarchitectuur, met eenvoudige, beperkte signage die de consument volop het zicht geeft op de producten. De keuze voor zwarte rekken getuigt verder van een moderne winkelvisie en geeft een zeer stijlvolle indruk. Er kan zeker nog verder gewerkt worden aan de inspiratie en communicatie op de winkelvloer, maar ook Rome werd niet op 1 dag gebouwd.

Roel Van Looy, Sales & Operations Dirctor van de groep ziet hier één van de uitdagingen: « We moeten opletten dat de consument ons niet als duur percipieert, want ondanks onze uitstraling, zijn we dat zeker niet. De kunst zal er in bestaan het inspirerende te combineren met het commerciële, zonder aan uitstraling in te boeten. »

We komen later nog meer in detail op de ambities van de groep terug in een uitgebreid interview met CEO Bob Douliez.

Auteur : c.vanwesemael

KeBeK Private Equity acquires a majority share in Sign & Façade

KeBeK neemt samen met BNP Paribas Fortis Private Equity en het management 100% van de aandelen in Sign & Facade over van de huidige aandeelhouders E-Capital, LFPE en enkele kleinere minderheidsaandeelhouders.

Sign & Facade is de vijfde investering van KeBeK II, dat eerder een participatie nam in de autosupermarktketen Cardoen, Mifratel/PCS (een groep van contact centers), Metaalconstructie Vanderscheuren, en Tailormade Logistics.

Sign & Facade uit Diest is de Belgische marktleider in lichtreclames en gevelbekleding. Vanuit 4 vestigingen in België heeft het bedrijf voor een breed en loyaal klantenbestand in diverse sectoren heel wat herkenbare concepten gerealiseerd in België en Frankrijk. De onderneming behaalde in 2016 een omzet van ruim 19m€ en een operationele bedrijfswinst van meer dan 3m€.

“Sign & Facade heeft een sterke positie in een gefragmenteerde markt. We zijn onder de indruk van de professionalisering en de groei die het bedrijf tijdens de afgelopen jaren gerealiseerd heeft onder leiding van het bestaande team. We kijken ernaar uit om samen met hen het bedrijf zowel nationaal als internationaal verder uit te bouwen.”, zegt Gert Van Huffel, managing partner van KeBeK.

“In het huidige retail- en distributielandschap is er een duidelijke trend naar meer onderscheidende en herkenbare winkelconcepten. In een geïntegreerd omnichannel verhaal wordt “beleving” in de fysieke winkel immers meer en meer belangrijk. Als Belgische marktleider willen we hier een voortrekkersrol in blijven spelen en onze klanten helpen om zich beter in de markt te zetten. Daarnaast willen we in de markt van de architectonische gevelbekleding, waar we de bevoorrechte partner zijn van gerenommeerde architecten en aannemers, ook internationaal groeien. We zijn ervan overtuigd dat de achtergrond en expertise van KeBeK ons zullen helpen om onze groei te bestendigen, zowel organisch als met gerichte acquisities.”, aldus Didier Vael, CEO van Sign & Facade.

Following the merger with his Swedish distributor, Euro Tap Control changes its name to Trivec

De horecadienstverlener Euro Tap Control uit Turnhout is gefusioneerd met zijn Zweedse verdeler en gaat voortaan door het leven als Trivec. De R&D-activiteiten en centrale aankoop blijven in het hoofdkantoor in Turnhout. “Onder impuls van een extra investeerder willen we een duidelijke positie innemen als leverancier van horeca-automatisering op de Europese markt”, zegt Gunter Hermans, managing director van ETC/Trivec Belgium.“Onze Zweedse verdeler is sinds vorig jaar voor het merendeel in handen van de Scandinavische investeringsgroep Verdane Capital”, legt Gunter Hermans uit. “De verdeler was een sales & service organisatie maar de investeerders reikten ons de hand omdat ze dichter bij de technologie wilden zitten.”

Zelf was Euro Tap Control via een meerderheidsparticipatie in handen van de Belgische investeringsmaatschappij E-Capital. “We zijn dan met zijn allen aan tafel gaan zitten en daaruit is een gezamenlijke holding tot stand gekomen, waarin ook onze dochter in Frankrijk is opgenomen”, aldus nog Gunter Hermans.

Focus blijft dezelfde
Tijdens de voorbije Horeca Expo in Gent trad de groep voor het eerst onder de nieuwe naam Trivec naar buiten. Die geldt voor alle landen waarin de onderneming actief is. De focus van de nieuwe groep wijzigt niet. De voornaamste productgroepen blijven kassasoftware, barautomatisering en betaalsystemen.

“Er is een consolidatie binnen de Belgische horeca aan de gang als gevolg van de invoering van de witte kassa. Op die manier ontstaan grotere horecagroepen. Diezelfde beweging zien we ook elders in Europa. Via een fusie en een extra investering willen we die Europese markt bedienen, weliswaar met een sterke lokale aanwezigheid”, legt Gunter Hermans uit. Hij blijft in functie als managing director van ETC/Trivec Belgium en vervoegt het Europees managementteam als COO van de nieuwe Trivec-groep. Die telt zo’n 120 werknemers, waarvan een 40-tal in Turnhout, en noteert een omzet van 16 miljoen euro.

 

Express Printing Business (EPB) becomes part of Optimum Group

Express Printing Business (EPB), a specialist in the production of shrink sleeves and self-adhesive labels, situated in Belgium, will become part of the Dutch top-3 player in the market of self-adhesive labels and flexible packaging solutions; the Optimum Group. The addition of EPB suits the growth plan which aims for upscaling, product range extension and internationalisation. EPB’s management will remain responsible for the day-to-day management tasks and will assume a position in the central steering committee chaired by a 4-member group management team.

Strategic rationale

  • EPB’s addition results in a unique combination of expertise in UV flexo & offset rotation printing and digital printing for a wide product range that includes items like self-adhesive labels, printed banderoles, booklet & multi-layer labels, flexible packaging and also shrink sleeves
  • With EPB’s arrival, existing activities of the Optimum Group in Belgium can be expanded and the rapidly-growing shrink sleeves product group can be added to the range of products
  • The bundling of forces results in a strong and rapidly growing top-3 player in the Benelux market for self-adhesive labels and flexible packaging solutions with a scope of nearly €60 million in revenue, 260 employees, and an up-to-date machinery fleet which includes 19 UV flexo & offset rotation printing presses and 7 digital machines spread across 5 locations

Technometal celebrates its 20th anniversary

Technometal (iron works and civil engineering works) celebrates its 20th anniversary with a record breaking order intake and the reiterated support of its customers. See the TV programme from Canal C

http://www.canalc.be/techno-metal-industrie-a-andenne-fete-ses-vingt-ans/

Euro Tap Control (Turnhout – Belgium)

Euro Tap Control (Turnhout – Belgium), E-Capital II’s participation active in bar automation software and hardware, is merging with Verdane VIII’s portfolio company Trivec (Stockholm – Sweden). Trivec (www.trivec.se) supplies hotels and restaurants with the latest, cutting-edge technology.They provide personalized soft-and hardware solutions tailored to their clients demands on a need-to-need basis. The company is now operating in Sweden and Norway. With more than 1500 references in the Scandinavian market, Trivec has put its mark on the hospitality and leisure market. Reference customers in Scandinavia include : Harrys pubar, Texas Longhorn, Operakällaren/Nobis gruppen, Pepes Bodega, Gondolen, Pizza Hut, O’Learys Sportbar`s, Pitchers Pubs, The Bishops Arms Sverige, Stureplansgruppen, F12 gruppen, Profilrestauranger, Stars & Stripes, Fjord Line, Wallmans Nöjen.

Euro Tap Control brings to the the merged entity its IP and R&D team as well as a strong market presence in Belgium, France and the Netherlands. Turnover of the combined entity will be close to 16 m€.

 

 

OH!GREEN merger with garden center activity of HUBO

The Shareholders of Oh!Green and HUBO have decided to merge their garden center activities. The merged entity will have a 70 m€ turnover and 16 shops.

Read the article

The CEO of Caméléon, Bruno Pfalzgraf, has been interviewed by Paul Gérard (l’Echo) et Marie-Noëlle Dinant (BX1)

BIG BOSS, a business program in partnership with BX1 and the newspaper L’Echo, has been dedicated to Caméléon, private outlets where the members will find a large range of fashion items (ready to wear) for men, ladies and children, as well as accessories, shoes, luggage and deco.  Guest : Bruno Pfalzgraf, CEO of Caméléon

big-boss-bruno-pfalzgraf

Click here to see the full video : http://bx1.be/emissions/big-boss/

TMI participated in the realization of a new bridge in Luttre

TMI participated in the challenging realization of new bridge in Luttre . This bridge is a 360-ton steel structure whose total length is 125 meters. It was transported by barges from the assembly hall of TMI, located 60 kms from Luttre.

VB Beton collaborated with Tom Herck for his latest art project « Decline »

VB Beton collaborated with Tom Herck for his latest art project « Decline » (www.tomherck.com/work-1#/decline).
The 60-ton construction shows a house of cards made of nine concrete play cards and has a scale of thirty five feet high and nineteen and a half feet wide. The construction is literally as big as a house.